facebook marketing voor gevorderden

133
Marketing Advanced

Upload: facebookpro

Post on 07-Nov-2014

26.684 views

Category:

Business


0 download

DESCRIPTION

Facebook marketing voor gevorderden gaat dieper in op Facebook metrics, Facebook promtoie, adverteren op Facebook, Facebook content strategie en Facebook analytics en tools.

TRANSCRIPT

Page 1: Facebook marketing voor gevorderden

Marketing

Advanced

Page 2: Facebook marketing voor gevorderden

Over mezelf

@PeterMinkjan

Page 3: Facebook marketing voor gevorderden

FacebookPro.nl

Page 4: Facebook marketing voor gevorderden

Agenda

• Metrics • Page Design • Page Promotion • Advertising • Content strategie • Analytics & Tools • Q & A

Page 5: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Metrics

Page 6: Facebook marketing voor gevorderden

The Metrics

• Deze metrics zijn te zien in nieuwe FB insights. • Switch naar Engelse taal (nog niet beschikbaar in NL).

Page 7: Facebook marketing voor gevorderden

Fans/Likes

Fans are just your potential audience

Page 8: Facebook marketing voor gevorderden

Friends of fans

Waardeloze metric

Page 9: Facebook marketing voor gevorderden

Reach

Aantal unieke gebruikers (zowel fans als niet-fans) die je hebt bereikt.

Page 10: Facebook marketing voor gevorderden

Engaged Users

Page 11: Facebook marketing voor gevorderden

People talking about

Aantal gebruikers die laatste 7 dagen interactie met pagina hebben gehad

Page 12: Facebook marketing voor gevorderden

Virality

Reach/Talking about this = Virality

Page 13: Facebook marketing voor gevorderden

Probleem

“Alles draait om engagement maar wat is goed?”

Page 14: Facebook marketing voor gevorderden

Oplossing = IPM

IPM = Interactions per thousand fans

IPM = Interactions per thousand fans

Page 15: Facebook marketing voor gevorderden

Voordelen IPM

• 1 simpele metric geeft inzage in interactie/engagement

• Periode: 30 dagen i.p.v. 7 dagen

• Vergelijking tussen pagina’s mogelijk

• Van eigen pagina’s score per update en contenttype

• Je hoeft geen dure tool aan te schaffen

Page 16: Facebook marketing voor gevorderden

IPM per content type

Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/what-do-your-customers-engage-with-in-facebook-photos-top-the-chart

Gemiddelde IPM van 100 grootste Nederlandse pagina’s is 2,65 (periode: oktober 2011)

Page 17: Facebook marketing voor gevorderden
Page 18: Facebook marketing voor gevorderden

Hoogste engagement wereldwijd

Page 19: Facebook marketing voor gevorderden

Hoogste engagement in NL

IPM = 11,47

Page 20: Facebook marketing voor gevorderden
Page 21: Facebook marketing voor gevorderden
Page 22: Facebook marketing voor gevorderden

Reismagazines

1. Reizen Magazine

2. Columbus

3. National Geographic Traveler

Page 23: Facebook marketing voor gevorderden
Page 24: Facebook marketing voor gevorderden

Bier

1. Heineken

2. Grolsch

3. Amstel

Page 25: Facebook marketing voor gevorderden
Page 26: Facebook marketing voor gevorderden

“Social media experts”

1. KREM Social

2. Social Embassy

3. Info.nl Social Marketing

Page 27: Facebook marketing voor gevorderden
Page 28: Facebook marketing voor gevorderden

Marketingblogs

1. Marketingfacts

2. Dutch Cowboys

3. Frankwatching

Page 29: Facebook marketing voor gevorderden
Page 30: Facebook marketing voor gevorderden

Exclusief voor M! Facebook fans

Volledige engagement analyse van alle grote Nederlandse Facebook pagina’s.

Page 31: Facebook marketing voor gevorderden

Nog een reden voor engagement…..

Bron: http://www.bain.com/publications/articles/putting-social-media-to-work.aspx

Page 32: Facebook marketing voor gevorderden

Verwijzend verkeer

Tip: Maak apart FB segment aan in Google Analytics

Page 33: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Page Design

Page 34: Facebook marketing voor gevorderden

Pagina checklist

• Mooie profielfoto

• Welkomsttab instellen

• Relevante andere tabs instellen

• Info volledig invullen

• Facebook URL vastleggen

• Fotostrip vullen

• Meerdere beheerders toevoegen

Voorbeeld welkomsttab

Page 35: Facebook marketing voor gevorderden

Niet technisch of geen zin om zelf te doen?

Enkele goede aanbieders van apps

Page 36: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Page Promotion

Page 37: Facebook marketing voor gevorderden

Page Promotion

Begin eerst bij je eigen klanten/collega’s/bekenden voor je gaat

adverteren.

Page 38: Facebook marketing voor gevorderden

Waarom zijn mensen fan?

• Laatste nieuws over merk ontvangen

• Om korting of freebies te ontvangen

• Contests & Give aways

• Om affiniteit met merk te tonen

Page 39: Facebook marketing voor gevorderden

Like Box op je website

Page 40: Facebook marketing voor gevorderden

E-mail

Bron: http://www.wisestamp.com/

Page 41: Facebook marketing voor gevorderden
Page 42: Facebook marketing voor gevorderden
Page 43: Facebook marketing voor gevorderden

Maar ook kassabon

Page 44: Facebook marketing voor gevorderden
Page 45: Facebook marketing voor gevorderden

Geef fans korting

Page 46: Facebook marketing voor gevorderden

Geef fans exclusieve content

Bron: www.facebook.com/ClearRiskInc

Page 47: Facebook marketing voor gevorderden

Die ze nergens anders kunnen vinden

Page 48: Facebook marketing voor gevorderden

Geef een donatie voor een like

Page 49: Facebook marketing voor gevorderden

Stop Aids Now! & Postcodeloterij

Page 50: Facebook marketing voor gevorderden

Jiba & Pink Ribbon

Page 51: Facebook marketing voor gevorderden

Wedstrijden & Winacties

• Hou je aan de regels

• Hou de prijs relevant

• Maak deelname simpel

• Reserveer budget voor promotie

• Zorg voor share functionaliteit

Page 52: Facebook marketing voor gevorderden

Dit mag dus niet

Page 53: Facebook marketing voor gevorderden

En dit ook niet

Page 54: Facebook marketing voor gevorderden

Hou de prijs relevant

Tenzij je een Apple dealer bent zijn dat dus geen Ipad’s.

Page 55: Facebook marketing voor gevorderden

Maak de prijs aansprekend

Page 56: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Advertising

Page 57: Facebook marketing voor gevorderden

FB advertising vs. AdWords

Facebook advertising is geschikt voor user /fan acquisition, verhogen awareness & re-engagement.

Niet voor sales!

Page 58: Facebook marketing voor gevorderden
Page 59: Facebook marketing voor gevorderden

Text/image Ads

Page 60: Facebook marketing voor gevorderden

Sponsored Stories

Page 61: Facebook marketing voor gevorderden

Page Post Ad

Zet een page update om in een advertentie. Kan ook worden ingezet om huidige fans op een nieuwe update te wijzen (re-engagement).

Page 62: Facebook marketing voor gevorderden

Targeting mogelijkheden

• Locatie

• Leeftijd

• Taal

• Opleiding

• Relatie

• Functietitel

• Werkgevers

• Likes & interesses

• Vrienden van bestaande fans

• Fans van bepaalde pagina’s

Page 63: Facebook marketing voor gevorderden

“We charge less, if you are more engaging.”

Tom Elliot, Facebook

Page 64: Facebook marketing voor gevorderden

Gemiddelde CTR = 0,05%

CTR & CPC zijn gecorreleerd. Boven de 0,1% is goed.

Bron: http://blogs.webtrends.com/wp-includes/ms-files.php?file=2011/01/webtrends_facebook_advertising_performance.pdf

Page 65: Facebook marketing voor gevorderden

Ad engagement = CTR

Facebook ads hebben maar een levensduur van 48 -96 uur

Page 66: Facebook marketing voor gevorderden

Test veel afbeeldingen

Page 67: Facebook marketing voor gevorderden

Welke afbeeldingen werken?

Mooie mensen (die je aankijken)

Gekleurde randen

Shocking

Page 68: Facebook marketing voor gevorderden

Friends of fans

Sociale context zorgt voor hogere CTR.

Page 69: Facebook marketing voor gevorderden

Werkwijze: Dag 1

• 5 verschillende afbeeldingen • 1 titel • 1 tekst

Page 70: Facebook marketing voor gevorderden

Dag 2

• Pauzeer alle slecht presterende ads (<0,05%) • Voeg nieuwe titels & teksten toe

Page 71: Facebook marketing voor gevorderden

Dag 3

• Pauzeer ads met te hoge CPC / te lage CTR • Zet CPC bod op wat je maximaal wil betalen

Page 72: Facebook marketing voor gevorderden

Dag 4

• Cyclus begint opnieuw • Begin een nieuwe campagne met nieuwe afbeeldingen

Page 73: Facebook marketing voor gevorderden

Nog meer tips

• Begin altijd in een nieuwe campagne

• Gebruik een FB pagina i.p.v. website als landingspagina

• Maak gebruik van de targetingopties

• Gebruik pagina’s als targetingoptie

• Maak gebruik van de sociale context (vrienden van fans)

• Zet sponsored stories in om vrienden van fans te bereiken

• Zet sponsored stories in om engagement onder huidige fans te verhogen

• Gebruik Power editor of Adsage of een fancy API tool zodat je gemakkelijk veel variaties kan uploaden

Page 74: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Content Strategie

Page 75: Facebook marketing voor gevorderden

Content strategie

“Wat, wanneer, waarover en hoe vaak gaan we updates

posten?”

Page 76: Facebook marketing voor gevorderden

Interactie gebeurt in de newsfeed

Bron: http://www.conversocial.com/blog/entry/engage-but-what-does-this-really-mean-and-how-do-you-know-if-youa-re-doing-it

Page 77: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRank bepaalt inhoud newsfeed

Page 78: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRank formule

Bron: http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/01/facebook-edgerank-wat-is-dat-nou-eigenlijk/

Page 79: Facebook marketing voor gevorderden
Page 80: Facebook marketing voor gevorderden

Affiniteit

Wat telt allemaal mee:

• Interactie tussen gebruiker en pagina in het verleden

• Hoe vaak gebruiker jouw pagina bezoekt

• Hoeveel vrienden ook fan zijn van jouw pagina

• Interactie van vrienden op pagina

Page 81: Facebook marketing voor gevorderden
Page 82: Facebook marketing voor gevorderden

Niet alles heeft hetzelfde gewicht

• Comments > likes

• Comments & likes van vrienden > comments & likes van onbekenden

• Updates met foto & video > updates zonder foto & video

• Originele content > gesynchroniseerde content

Page 83: Facebook marketing voor gevorderden
Page 84: Facebook marketing voor gevorderden

Wanneer posten de meeste pagina’s?

Bron: http://argylesocial.com/landing/social-timing-insights-infographic

Page 85: Facebook marketing voor gevorderden

Wanneer is engagement het hoogst?

Page 86: Facebook marketing voor gevorderden

Wanneer zijn jouw fans actief?

Page 87: Facebook marketing voor gevorderden

Hoe vaak moet je posten?

Bronnen: Dan Zarrella & http://mashable.com/2011/10/26/time-facebook-posts/

Page 88: Facebook marketing voor gevorderden

Mijn advies…..

Maximaal 2 updates per dag en probeer ze ook buiten kantoortijd

en in het weekend te plaatsen.

Page 89: Facebook marketing voor gevorderden
Page 90: Facebook marketing voor gevorderden
Page 91: Facebook marketing voor gevorderden

Te lange updates

Posts with 80 characters or less in length have 27% higher engagement rates.

Bron: http://forms.buddymedia.com/rs/buddymedia/images/review-strategies-for-effective-facebook-wall-posts.pdf

Page 92: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik geen URL shorteners

Engagement rates are 3 times higher for Posts that used a full-length URL

Page 93: Facebook marketing voor gevorderden

Facebook is geen Twitter!

Twitter posts = geen interactie = lage EdgeRank = klein bereik =

geen resultaat

Page 94: Facebook marketing voor gevorderden

Facebook is geen RSS reader

Handmatig posten = meer interactie

Page 95: Facebook marketing voor gevorderden

650% stijging in verwijzend verkeer

“So what changed? What we did, and what you can do too, was turn off autoposting to Facebook.”

http://wpmu.org/how-to-increase-your-traffic-from-facebook-by-650-in-5-seconds/

Page 96: Facebook marketing voor gevorderden
Page 97: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik call-to-actions!

Page 98: Facebook marketing voor gevorderden

Dus wees duidelijk wat je wilt

Page 99: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik foto’s

Gebruik foto’s zoveel mogelijk!

Page 100: Facebook marketing voor gevorderden

Het kan zo…..

Page 101: Facebook marketing voor gevorderden

Maar ook zo……

Page 102: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik events

• Voor: maak een event aan zodat mensen kunnen RSVP’en en kondig het aan met update(s)

• Op de dag zelf: post nogmaals een update

• Na: zet foto’s online van het event

Page 103: Facebook marketing voor gevorderden

X vs. Y

Lokt reacties uit, hoge engagement op deze posts

Page 104: Facebook marketing voor gevorderden

Stel vragen

Posts that end with a question have a 15% higher engagement rate.

Page 105: Facebook marketing voor gevorderden

Gebruik Polls

Page 106: Facebook marketing voor gevorderden

Fill-in-the-blanks

90% meer interactie dan gemiddeld!

Page 107: Facebook marketing voor gevorderden

Geef tips

Page 108: Facebook marketing voor gevorderden

Verzin het onderschrift

Nodigt uit om te reageren = meer interactie = hogere EdgeRank

Page 109: Facebook marketing voor gevorderden

Post gelocaliseerde updates

Page 110: Facebook marketing voor gevorderden

Speel in op de actualiteit

En….ook hier helpen foto’s

Page 111: Facebook marketing voor gevorderden

Het moment van de dag

Page 112: Facebook marketing voor gevorderden

Celebrate stuff

Page 113: Facebook marketing voor gevorderden

Andere pagina’s taggen

Weinig gebruikte maar effectieve manier om onder de aandacht te komen.

Page 114: Facebook marketing voor gevorderden
Page 115: Facebook marketing voor gevorderden

Varieer

Page 116: Facebook marketing voor gevorderden

Stel een content kalender op

Planning voor de komende maand

Page 117: Facebook marketing voor gevorderden

Moderation tip: hidden posts

Page 118: Facebook marketing voor gevorderden

Content analyse

• x

Analytics

Page 119: Facebook marketing voor gevorderden

Verschillende tools

Page 120: Facebook marketing voor gevorderden

Facebook Insights

Onlangs compleet vernieuwd: geeft inzage in gebruikers en interactie

Page 121: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRankchecker

• x

Geeft inzage in EdgeRank (gratis) en geeft aanbevelingen (betaalde versie)

Page 122: Facebook marketing voor gevorderden

EdgeRankchecker

Nieuwe feature: Post analyis Geeft score van A t/M F aan posts en aanbevelingen. EdgeRankchecker is een hele goede tool als je enkele pagina’s beheert.

Page 123: Facebook marketing voor gevorderden

Pagelever

Uitgebreider dan Facebook Insights, ideaal voor beheerders van veel pagina’s

Page 124: Facebook marketing voor gevorderden

Conversocial

Wanneer zijn mijn fans actief?

Welk type content doet het goed?

Page 125: Facebook marketing voor gevorderden

Met Conversocial kan je ook updates plaatsen/schedulen en pagina’s modereren

Page 126: Facebook marketing voor gevorderden

Conversocial: Profiler

Bron: https://app.conversocial.com/profiler/

Welk type content doet het goed bij mijn concurrenten?

Page 127: Facebook marketing voor gevorderden

Wildfire Monitor

Alleen geschikt voor snelle vergelijking van fangroei

Page 128: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Megafoon

Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-insights

Facebook.com/Marketingfacts , 14-10-2011 t/m 27-10-2011

Page 129: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Bron: http://simplymeasured.com/freebies/facebook-competitive-analysis

Page 130: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Page 131: Facebook marketing voor gevorderden

SimplyMeasured: Competitor Analysis

Bron: http://www.facebook.com/DutchCowboys

Page 132: Facebook marketing voor gevorderden

Google Analytics

Maak een segment aan met Facebook verkeer

Page 133: Facebook marketing voor gevorderden

Dank jullie wel!