digital marketing, automated trading & real time bidding
DESCRIPTION
Gastcollege over Digital Marketing en een deep dive Automated Trading / Real Time Bidding voor 4e jaars minor International Marketing & Sales op de HES Hogeschool Rotterdam.TRANSCRIPT
Digital Marke,ng & Display Adver,sing (Real Time Bidding)
Nikki de Kok, Brand Your Business 11 Oktober 2013
Gastcollege 4e jaars, Minor Interna@onal Marke@ng &
Sales, Hogeschool RoFerdam
Inhoud
1. Digital Marke@ng
2. Digital Channels
3. Afrekenmodellen
4. Real Time Bidding (Display Adver@sing)
5. Quiz
Maak aan het einde kans op:
1. Wat betekent digitaal nu eigenlijk?
Wat is volgens jullie Online Marke@ng?
Hoe kunnen we dit nog beter formuleren? Online Marke@ng is de discipline waarmee je de behoeZe(n) van de klant zo goed mogelijk probeert in te vullen via digitale media.
In 2017 zullen de bestedingen aan internetadverten5es al 43 procent van de totale adverten5emarkt bedragen. Nu is
dat nog een derde – PwC
Ondanks het lagere consumentenvertrouwen en de huidige economische omstandigheden blijC de digitale adver5sing markt stabiel. Zo is de totale digitale adver5sing markt met
8,4 procent omzetgroei nog steeds een gezonde, snel groeiende markt -‐ IAB
Waarom Digital Adver@sing zo hot is!
Opdracht
Maak groepjes van 5 en schrijf 5 online marke@ng termen op die je kent (en kunt
uitleggen uiteraard ;)
2. Digital Channels
Paid Media: Search Adver@sing
Paid Media: Affiliate Marke@ng
Paid Media: Affiliate Marke@ng
Paid Media: Display Adver@sing
3. Afrekenmodellen
KPI’s
CTR – Click Through Rate (% aandeel clicks voortkomend uit impressies) Conversie – Daadwerkelijke aankoop of ac@e (zoals een inschrijving) door de consument. Conversie % -‐ Aandeel van clicks welke tot een order / conversie hebben geleid.
Opdracht Je marge per product is € 3,-‐ exclusief je marke,ngkosten. Maak je met onderstaande gegevens nog winst?
– Budget van 10.000 euro – CPM prijs van 0,80 cent – CTR (Click Through Rate) van 1,2% – Conversie van 2%
Berekening • 10.000/0,8 = 12.500, 12.500 * 1.000 impressies = 12.500.000 Impressies • CTR van 1,2% * 12.500.000 = 150.000 clicks • Conversie 2% van 150.000 clicks = 3.000 conversies • CPA = 10.000 / 3.000 = 3,33 euro
Dit is dus een verliesgevende campagne!
Display Adver@sing Piramide
Premium
Ad Networks
Exchanges
4. Real Time Bidding
‘Simplified’ Display Eco System
Branding doelstelling
Performance doelstelling
Verschil Branding & Performance inzet
Branding • Meer awareness creëren rondom een @jdelijke promo@e • Je merk/product/dienst bekender wilt maken/’branden’
onder de doelgroep
Performance • Weten waar de doelgroep zich bevindt • Uit deze campagne directe sales/leads halen • Je marke@ngbudget zo effec@ef en efficiënt mogelijk inzeFen,
daar alleen waar de doelgroep zich bevindt.
The BaFle of the Machines
Wat zijn de mogelijkheden binnen Automated Trading/RTB?
• Prospec@ng / Branding – RON/RTB – Premium Inkoop – Private Market Places
• Retarge@ng – Site Retarge@ng – Search Retarge@ng
Soorten Retarge@ng
Facebook Exchange
Waarom Retarge@ng InzeFen? • 70% van de traffic naar de website komt meestal van betaalde marke@ng
campagnes. 95% van de klanten verlaten de website zonder iets te kopen (converteren), wat dus in een aanzienlijk budget verlies resulteert.
• De meest waardevolle prospects zijn de klanten die net de site hebben verlaten.
Deze bezoekers zijn poten@ële klanten, kennen het merk en hebben een hoge mate van interesse in het product of service.
• Vaak komen deze bezoekers niet zelf terug. En de kans dat zij naar de concurrent
gaan op het web is erg groot. • Met retarge@ng zorg je er dus voor dat deze poten@ële klanten op andere sites
weer worden benaderd en in aanraking komen met jouw merk, product of service.
Contextual Targe@ng
Maar pas op…
Cross Device Tracking
Hoe denken jullie erover?
What’s next?
5. Quiz
Win het Marke@ngfacts Jaarboek 2013/2014!
1. Op basis van welk afrekenmodel werkt Adwords?
A. CPC B. CPM C. CPA
2. Welke belangrijke doelstellingen onderscheiden we binnen Real Time
Bidding?
A. Performance en Branding B. Site retarge@ng, Search targe@ng, Behavioral targe@ng C. Prospec@ng en Retarge@ng D. Retarge@ng en Remarke@ng
3. Met welke 2 inkoop plasorms hebben we te maken bij een adver@ser en een publisher?
A. DMP bij de adverteerders en PMP bij de publishers. B. DMP bij de publishers en PMP bij de adverteerders. C. SSP bij de publishers en een DSP bij de adverteerders. D. SSP bij de adverteerders en een DSP bij de publishers.
4. De stelling “ Ik wil weten waar mijn doelgroep zich bevindt” behaal je met
een… A. Branding doelstelling B. Performance doelstelling
5. Waar bestaan de grootste kans op adverten@e blunders?
A. Site Retarge@ng B. Search Retarge@ng C. Behavioral Targe@ng D. Contextual Targe@ng
Oproep: Afstudeer kandidaten gezocht voor Accuen!
Handige links Whitepaper RTB -‐ IAB hFp://www.iab.nl/2013/05/23/taskforce-‐automated-‐trading-‐publiceert-‐whitepaper-‐3/ General [email protected] www.emerce.nl Specifiek www.adexchanger.com www.exchangewire.com www.digiday.com www.adage.com www.adweek.com
Bedankt!
www.facebook.com/brandyourbusinessNL www.twiFer.com/nikkidekok nl.linkedin.com/in/nikkidekok/ Presenta@e staat vanaf morgen op: www.slideshare.net/NikkideKok [email protected]